Nieuws

Verwevenheid ‘Boer zoekt vrouw’ en bedrijfsleven.

Zowel het televisieprogramma van de publieke omroep als de reclame-uitingen voor For Farmers zijn sterk pro-boer, terwijl de teneur anti-regelgeving is. Jaspers vraagt op de site van For Farmers klanten onderwerpen en ideeën aan te dragen, die zij vervolgens voor de publieke omroep uitwerkt.

Ook is zij op de commerciële site zichtbaar met de directie van For Farmers in een setting die erg op de van ‘Boer zoekt Vrouw’ en ‘Onze Boerderij’. Na een artikel in Trouw over deze constructies, bleef de vraag hoe onafhankelijk Jaspers eigenlijk is.

Over precies die vraag buigt het Commissariaat voor de Media zich nu. De onafhankelijke toezichthouder reageert normaal alleen op klachten, maar vanwege de commotie rond Jaspers heeft hij nu besloten op eigen initiatief een onderzoek te beginnen.

Dat richt zich in de eerste plaats op de afspraken tussen de KRO-NCRV en Jaspers, maar een woordvoerder sluit niet uit dat onderzoek wordt gedaan naar het contract tussen Jaspers en For Farmers. Ook moet duidelijk worden hoeveel geld er met dit commerciële contract gemoeid is. Tot dusver weigert For Farmers daar mededelingen over te doen. Onafhankelijkheid van publieke omroepen is voor het Commissariaat van de Media uitgangspunt.

Zie ook Arjan Lubach hierover.

Terug naar nieuwsoverzicht